Nu toate mașinile folosesc anvelope cu dimensiuni identice pentru cele patru roți. Unele modele, în special cele sport, au anvelope mai late pe spate. Iată care este motivul pentru care unele mașini au anvelope mai late pe spate.
Înainte de toate, trebuie spus că anvelope inegale au și alte mașini, chiar și unele pe care sub nicio formă nu le-ai bănui de sportivitate. Spre exemplu, Smart Fortwo folosește anvelope mai late în spate. La fel și BMW i3, primul model electric al bavarezilor. Cu toate acestea, motivele pentru care aceste mașini au fost dotate de producător cu anvelope mai late pe spate este diferit de cele pentru care, spre exemplu, un BMW M3.
Înainte de vedea care este motivul pentru care o mașină sau alta are anvelope egale sau inegale, nu strică să analizăm avantajele și dezavantajele fiecărei configurații. Ca avantaje ale configurațiilor clasice, în care toate roțile au pneuri cu dimensiuni identice, amintim simplitatea în exploatare și posibilitatea de a roti roțile periodic pentru a asigura o uzură uniformă.
Avantajele configurațiilor inegale este o aderență crescută pe puntea spate, ceea ce asigură stabilitate și tracțiune mai bună (mașinile cu anvelope mai late pe spate sunt cu tracțiune spate de regulă). În schimb la viteze mari mașina poate deveni subviratoare – partea din față a mașinii va tinde să iasă în afara virajului. Pentru mulți, acest comportament este preferabil celui supravirator, în care spatele mașinii tinde să iasă în afara virajului, iar un tête-à-queue este aproape garantat.
Revenind la întrebarea din titlu, credem că acum poți să găsești și singur răspunsul. Firește că Smart Fortwo și BMW i3 nu mizează pe performanțe sportive care trebuie maximizate prin roțile mai late din spate. Ambele fiind mașini cu spatele greu (acolo sunt amplasate motoarele), roțile mai lată conferă o stabilitate îmbunătățită.
În cazul modelelor cu performanțe sportive pronunțate, pe lângă stabilitatea mai bună în viraje, producătorul dorește să asigure o tracțiune îmbunătățită și sprinturi mai rapide. Chiar dacă asta înseamnă că va schimba mai des cele mai scumpe anvelope din configurația mașinii. În condiții de iarnă, însă, configurațiile cu anvelope late pe spate nu asigură niciun avantaj în termeni de aderență. În acest caz, setul cu roțile de iarnă ar trebui să cuprinsă anvelope identice.
Totuși, de ce nu optează producătorii pentru roți la fel de late și pe puntea față dacă acest lucru garantează cea mai bună tracțiune și aderență? Unul din motive ar fi prețul – anvelopele late sunt mult mai scumpe. Un alt motiv ar fi tocmai echilibrul mașinii – după cum spuneam roțile mai înguste în față vor aduce beneficii unei mașini cu caracter preponderent supravirator. Un al treilea motiv ar fi raza de bracaj – o anvelopă prea lată ar împiedica o bracare completă a roților – sau ar complica arhitectura suspensiei pentru a permite acest lucru.